گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
حماسه حسینی
جلد سوم
اما موضوع امر به معروف و نهی از منكر


در اينجا بايد اوضاع خاصی را كه در زمان معاويه و در اثر خلافت يزيد
پيدا شده بود در نظر گرفت :
الف - خود موضوع خلافت موروثی كه جامه عمل پوشيدن به آرزوی ديرين‏
ابوسفيان بود كه گفت : تلقفوها تلقف الكرش و لتصيرن الی اولادكم وراثة .
أما و الذی يحلف به ابوسفيان لا جنة و لا نار . . . ( 1 )
امام در زمان خود معاويه به اين امر و به كارهای معاويه معترض بود و
حتی در يك نامه به معاويه نوشت : من می‏ترسم در نزد خدا از اينكه عليه‏
تو قيام نمی‏كنم م سؤول باشم . امام در زمان معاويه اقداماتی می‏كرد كه‏
معلوم بود قصد شورش دارد ( 2 ) .
در اينجا يك مطلب هست و آن اينكه اينگونه قيامها بلكه مطلق امر به‏
معروف‏ها و نهی از منكرها يك وظيفه تعبدی نيست كه ما هر وقت منكری را
ديديم نهی كنيم و بر ما نباشد كه به نتيجه و اثر كار توجه داشته باشيم ،
بلكه احتمال اثر يا اطمينان به نتيجه لازم است ، يعنی اين كار از نوع‏
كارهائی است كه بر مكلف است نتيجه كار را برآورد كند ، والا بی جهت‏
نيرويی را مصرف كرده و
به هدر داده است . ( مسئله اعتقاد امام به نتيجه كارش مربوط است به‏
آنچه قبلا گفتيم كه امام از نظر عامل امر به معروف و نهی از منكر ،
منطقش منطق انقلابی و منطق شهيد و طرفدار توسعه خونريزی و گسترش انقلاب‏
بود ، مطلبی و پيامی داشت كه آن پيام را فقط می‏خواست با خون رقم كند كه‏
هرگز پاك نشود . ) آيا امام خود به نتيجه كار خود و هدر نرفتن خود معتقد
بود يا نه ؟ بلی معتقد بود ، به چند دليل :
الف - در جواب شخصی كه " رياشی " نقل می‏كند فرمود : « ان هؤلاء
اخافونی و هذه كتب اهل الكوفة و هم قاتلی ، فاذا فعلوا ذلك و لم يدعو
الله محرما الا انتهكوه بعث الله اليهم من يقتلهم حتی يكونوا اذل من فرام‏
المرأش » ( 1 ) . ( كامل ابن اثير ، جلد 3 ) .
ب - در روز عاشورا خطاب به مردم فرمود : « ثم ايم الله لا تلبثون‏
بعدها الا كريثما يركب الفرس حتی تدور بكم دور الرحی و تقلق بكم قلق‏
المحور » ( 2 ) .
ج - در روز عاشورا خطاب به اهل بيت خود فرمود : « استعدوا للبلاء و
اعلموا ان الله حافظكم و منجيكم من شر الاعداء
« و يعذب اعاديكم بانواع البلاء » ( 1 ) .
د - به عمر سعد فرمود : به خدا ملك ری نصيب تو نخواهد شد ، می‏بينم كه‏
بچه‏های كوفه به سرت سنگ می‏پرانند آنطور كه به درخت ميوه سنگ می‏زنند